Sarcopenie

Sarcopenie betekent; ‘leeftijdsgebonden afname van spierkracht en spierfunctie’.Ieder lichaam wordt ouder, spieren maken daarbij steeds meer plaats voor vet. Een zekere afname van kracht en grootte van de spieren is normaal bij het ouder worden, daar kan niets aan gedaan worden. Wanneer spieren te klein en te zwak worden, zorgt dit voor problemen tijdens dagelijkse activiteiten en er zijn er een aantal dingen die het proces kunnen versnellen zoals: inactiviteit, ziekte, ontstekingen of andere lichamelijke problemen.

Te weinig beweging en te weinig (eiwitrijke) voeding spelen een rol in het versnellen van sarcopenie.

Kenmerken Sarcopenie

  • Vermoeidheid gedurende de hele dag
  • Stijfheid
  • Verminderde loopsnelheid
  • Gevoel dat de kracht steeds minder wordt
  • Vaker struikelen of vallen
  • Steeds meer moeite met activiteiten zoals lopen, aankleden, boodschappen doen, koken, traplopen, tuinieren, sporten, opstaan uit de stoel

Gelukkig kunt u ook wat doen om het proces te vertragen en op fysiek niveau te verbeteren!

Bewegen is hier het sleutelwoord. Zoals besproken is sarcopenie een natuurlijk fenomeen en heeft te maken met een relatieve vermindering in (spier)cellen als gevolg van het ouder worden. Met behulp van kracht- en conditietraining kan je dit proces tegengaan, zoals blijkt uit onderstaande afbeelding met een dwarsdoorsnede van het bovenbeen van 3 verschillende personen.

In bovenstaande afbeelding zie je dus een groot verschil tussen de 70-jarige actieve man en de 74-jarige inactieve man. Een dergelijke afname van spiermassa heeft grote gevolgen voor de algehele gezondheid.

Belangrijk is om 2 tot 3 keer per week te bewegen gericht op het verbeteren van zowel kracht als conditie met als doel het verbeteren van: spiervolume, spierkracht en uithoudingsvermogen.

Herkent u zich in de kenmerken van sarcopenie, of heeft u verdere vragen? Neem dan contact op met uw fysiotherapeut of op onze website via het contactformulier en we staan u graag te woord.